5 redenen waarom uw website mobiel toegankelijk moet zijn
In een niet zo ver verleden, was een eenvoudige website voldoende om online vertegenwoordigd te zijn. Vandaag heeft de mobiele revolutie dat allemaal veranderd. Met de ongelooflijke groei van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets in de afgelopen jaren, zijn die dagen nu voltooid verleden tijd. Als bedrijf is het aangeraden om er voor te zorgen dat uw website ook op mobiele apparaten optimaal te bekijken is, om zo klanten en prospecten een betere ervaring te bieden. Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten om op het internet te surfen en om te zoeken naar lokale producten en diensten. Deze mobiele gebruikers negeren betekent dan ook een enorm verlies aan potentiële klanten. Hieronder hebben we 5 redenen opgesomd waarom bedrijven er goed aan doen om hun website ook te optimaliseren voor mobiele apparaten.
1. Mobiele sites bieden een betere gebruikerservaring
Probeer een desktop-versie van een website te bekijken op uw smartphone en u zult snel beseffen dat de gebruiksvriendelijkheid niet hetzelfde is op een klein scherm. Navigeren naar de verschillende pagina’s is moeilijk en het bekijken van de informatie is niet evident. Je merkt dat je moet in- en uitzoomen om bepaalde delen van de pagina te kunnen bekijken. Het goede nieuws is dat mobiele websites zijn gemaakt om goed te werken met de kleinere schermen van mobiele apparaten. Mobiele website zijn niet enkel makkelijker om te navigeren, ze zijn ook geoptimaliseerd voor de handelingen met een touchscreen. Uit een recente studie blijkt dat 38% van de mensen een website verlaten omdat deze niet geoptimaliseerd is voor hun mobiel apparaat. Ze klaagden dat het te moeilijk was in gebruik en om bepaalde informatie terug te vinden.
2. De groei van mobiele toestellen
Afgelopen jaar (2015) heeft het mobiele internet gebruik dat van de desktop overstegen. In feite was 2010 al een historisch jaar voor mobiele apparaten, het was de eerste keer dat de verkoop van mobiele apparaten hoger lag dan die van computers. En deze trend zal blijven evolueren wanneer de prijs van mobiele apparaten verder blijft dalen. Op dit moment heeft meer dan 80% van de consumenten toegang tot het internet op hun mobiele telefoon en dat aantal groeit elke dag.
3. Verlies niet langer potentiële klanten
Wanneer een (potentiële) klant uw website bezoekt via een mobiel apparaat en moeilijkheden ervaart om bepaalde informatie vlot te vinden, dan loopt u het risico hem of haar te verliezen. Wat nog erger is; 61% van de mobiele gebruikers zeiden dat ze nooit meer zullen terugkeren naar deze website (op hun telefoon of computer!) wanneer ze een slechte ervaring hebben bij het eerste websitebezoek. Een eerste indruk is van levensbelang wanneer het gaat om mobiele ervaring.
4. Lokale zoekopdrachten gebeuren het vaakst via smartphones
Een studie toont aan dat een mobiel vriendelijke websites het aantal bezoekers met maar liefst 13% doet stijgen. De mobiele ervaring is zo belangrijk geworden dat Google, Microsoft en Yahoo miljarden dollars hebben geïnvesteerd in dit gebied. Meer en meer mensen doen hun zoekopdrachten voor lokale producten en diensten op hun smartphones, waardoor het cruciaal is geworden om deze ervaring zo optimaal en gebruiksvriendelijk als mogelijk te maken. Het doel van een effectieve mobiele website zou moeten zijn om de lokale leads om te zetten in lokale sales.
5. Onderscheidt u van de concurrentie
Ondanks de vele dwingende redenen voor het opzetten van een mobiele website voor uw bedrijf, zijn er nog veel bedrijven die geen gebruik hebben gemaakt van deze mogelijkheden. Dit geeft uw bedrijf een kans om zich te onderscheiden van de concurrentie en een positieve indruk te maken naar deze potentiële klanten toe.
Omwille van bovenstaande redenen, is het hebben van een mobiele website een win-win situatie voor u en uw klanten. Is uw website al gebruiksvriendelijk wanneer u hem opent op uw smartphone? Indien dit nog niet het geval is, dan begeleidt Cubro u met veel plezier naar het gewenste resultaat.