Een onderneming zonder website, is als een café zonder bier
Een onderneming zonder eigen website, is als een café zonder bier. Zo voelt het toch aan? Wanneer we op zoek gaan naar een product of een dienst, dan gaan we ons in eerste instantie online oriënteren. Wanneer we offline via word of mouth iets opvangen over bedrijf X of product Y dat ons interesseert, dan gooien we dit snel in een zoekmachine.
De teleurstelling is groot wanneer je online de website van dit bedrijf niet direct terugvindt.
Slechter nog wanneer de indruk van de website totaal verouderd overkomt en dus geen vertrouwen schept of uitstraalt.
Het valt ook op dat in tal van winkelstraten, heel wat winkels leeg staan. Winkels waar we tot over een paar jaar binnen nog veel activiteit zagen en die straalden met een mooie etalage, zijn nu stil gevallen. Geen rijk gevulde etalage meer, het enthousiasme en ondernemerschap lijkt ver weg. Gaan deze winkels ten onder door de marktomstandigheden of de crisis? Was het misschien door familiale omstandigheden? Of hebben zij het spel slecht gespeeld en zijn ze aan het verliezen?
DE WEBSITE ALS HET MIDDELPUNT VAN UW MARKETING
Als lokaal verankerde zelfstandige of KMO hebt u nood aan online visibiliteit. Potentiële klanten moeten weten dat u bestaat. Focus daarom ook eerst op uw eigen website. In een digitale leefwereld vertegenwoordigt zij uw volledige onderneming. Een website moet overtuigen en bezoekers omzetten naar klanten.
Zelfstandigen of KMO’s investeren vaak in (lokale) magazine advertenties, radio en televisie reclame, maar te weinig in hun eigen website. Een slecht uitgewerkte website, die bezoekers niet kan overtuigen, verziekt alle andere investeringen. Bezoekers haken af omdat ze te weinig vertrouwen en informatie vinden op de website.
Enkele kenmerken waaraan uw website moet voldoen:
DUIDELIJKE HERKENNING
Zorg ervoor dat uw bezoeker binnen enkele seconden kan uitmaken welke producten en diensten u te bieden heeft. Met een duidelijke call-to-action om verder te gaan.
MAKKELIJKE NAVIGATIE
Organiseer de informatie op uw website duidelijk en op een logische manier. Bepaal het ideale klikgedrag dat een bezoeker in uw website zou doorlopen. Plaats een submenu indien nodig om de website structuur te verduidelijken.
GELOOFWAARDIGE EN RELEVANTE INHOUD
De basis opdracht van uw website is relevante informatie aanbieden. Een sterke inhoud is noodzakelijk om uw bezoekers te overtuigen en verder te surfen op uw website of om actie te ondernemen, zoals bijvoorbeeld een contactformulier invullen.
Wanneer u zorgt voor veel goede inhoud zal uw aanwezigheid in zoekmachines ook flink toenemen.
SOCIAL MEDIA
Sociale media is niet meer weg te denken, en als lokale ondernemer moet je hier op inspelen. Via sociale media bereikt u potentiële klanten in uw regio en probeert u met hen in contact te komen. Zonder gesprek en interactie is er geen sprake van sociale media.
Plaats relevante foto’s en links op uw account, luister en ga in gesprek met lokale verenigingen die interesse tonen in uw producten of diensten. Bevestig uw onderneming als een autoriteit binnen uw niche.
Wanneer u begrijpt welke content (inhoud) uw doelgroep aanspreekt, zal u meer interactiviteit opbouwen en zullen van hieruit meer bezoekers naar uw website komen.
Via sociale media heeft u, als lokaal bedrijf, ook een stapje voor op de concurrentie. Zij missen deze lokale verankering en kunnen hier niet zo goed op inspelen zoals u dat kan. Sociale media profielen met een lokale verankering hebben doorgaans meer interactie.
Enkele voordelen van lokale sociale media:
- ze versterkt uw lokale aanwezigheid
- verhoogt de mond-tot-mondreclame
- verbetert klantenvertouwen en loyaliteit
- ondersteunt uw zoekmachine optimalisatie
BLIJF NIET BIJ DE PAKKEN ZITTEN
Een doeltreffende aanwezigheid op het internet is voor (lokale) ondernemingen noodzakelijk geworden. Het is dus geen overbodige luxe om hier de nodige tijd voor vrij te maken. Contacteer Cubro vandaag nog voor een inspirerend gesprek, en ontdek wat wij voor u kunnen doen om ook voor uw onderneming een online succesverhaal te creëren. Tot binnenkort!